Hamar - Lillehammer

72 KM
4 dager
Nyt roen i kulturlandskapet og skogene langs Mjøsa.
Middels tur

Gradering på turforslag

Alle turforslagene på pilegrimsleden.no er gradert etter en nasjonal standard for merking av vanskelighetsgrad, slik at du enklere kan finne en tur som passer for deg.

Grønn = Enkel

Dette er stort sett korte og enkle turer som passer for alle, uten krav til spesielle ferdigheter eller utstyr. I de tilfeller hvor det er tilrettelagt for rullestolbrukere eller barnevogn, merkes dette spesielt.

Blå = Middels

Dette er turer som passer for deg som har grunnleggende turferdigheter og er i normal fysisk form.

Rød = Krevende

Turer merket med rødt passer for erfarne turgåere, med god utholdenhet. Turene krever ofte gode tursko og annet turutstyr, samt kunnskap om kart og kompass.

Svart = Ekstra krevende

Dette er turer passer for erfarne fjellfolk, med god fysikk, styrke og utholdenhet. Godt turutstyr og gode kunnskaper om kart og kompass er nødvendig på slike turer.

Hvor krevende en tur er bestemmes blant annet av antall høydemeter (stigning) og lengde på turen. Selv om turen går i flatt terreng, kan den merkes med rødt dersom den er veldig lang. Og motsatt, selv om turen er kort, kan den merkes med svart dersom den går i bratt og krevende terreng.

Ligger langs Gudbrandsdalsleden
Laila Haugen Trøen

Dag 1: (22 km) Hamar - Veldre

Fra Hamar sentrum følger du leden langs Mjøsa ut til Domkirkeodden. Her i ett av landets største middelaldermuseer, kan du i sommersesongen bli med på en eller flere av museets faste omvisninger. I tillegg til kåseri og vakker gregoriansk sang i Hamardomen, anbefales omvisningen i middelalderanlegget og i urtehagen. Like ved ligger Pilegrimssenter Hamar. Der er alle velkommen innom for en prat og for mer informasjon om pilegrimsvandring på Gudbrandsdalsleden.

Fra Domkirkeodden kan du følge skogstiene inn i naturreservatet Furuberget. Området er blant annet kjent for flere sjeldne plantesorter og rester etter en bygdeborg. Leden går vekselvis på asfalt og grusveier gjennom kupert kulturlandskap og skog. Du passerer Furnes kirke, en steinkirke fra 1708. Brumunddal sentrum er det trivelig å ta en stopp på en av da mange kafeene i gågata, før du tar fatt på bakkene opp mot Veldre. Belønningen er vakker utsikt over Mjøsa og regionen rundt.

Overnatting:

Dag 2: (22,5 km) Veldre - Ringen Rehabiliteringssenter

Fra Veldre kirke går veien videre på idylliske Prestvegen mellom Veldre kirke og Ringsaker kirke.r Her passerer du Norges eldste furu – Tokstadfurua, Prøysenhuset og Prøysenstua; barndomshjemmet til Alf Prøysen.

Etter 12 kilometer på Prestvegen, kommer du til Ringsaker kirke. Middelalderkirken er viet til Olav den Hellige, og ligger vakkert til ved Mjøsa.

Fra Ringsaker kirke går du videre nordover, forbi Mjøskastellet og helleristningene ved Stein. Pilegrimsleden følger stier og gamle veifar langs Mjøskanten mot Moelv sentrum. Trenger du proviant kan det lønne seg å sørge for det her. På Smestadsletta like nord for Moelv, ligger Ringsakers svar på Stonehenge. Tolvsteinringen som ble reist i tidlig jernalder for 2 000-2 500 år siden, består av 12 bautasteiner plassert i en sirkel som har et tverrmål på 25 meter. Fortsett videre oppover langs fv.16 og ta til høyre inn på Ringsvegen. Etter cirka 12,5 kilomter kommer du til Ringen Rehabliteringssenter.

Overnatting:

Dag 3: (15,5 km) Ringen Rehabliliteringssenter - Brøttum

Dagens etappe går både på asfalt, grusvei og stier, og etter noen kilometer er du inne på en sti som du følger rundt Persvetjernet og videre inn på en grusvei. Følg Kløvstadvegen mot Brøttum sentrum, hvor du snart passerer Brøttum kirke og en Kiwi-butikk. Den siste etappen går videre oppover på en fin kultursti til du ser skiltet, som peker mot Johannesgården.

Dag 4: (12 km) Johannesgården - Lillehammer

I dag går leden nedover mot Mjøsa igjen, og videre på grusvei i kupert terreng forbi gårdstun og skog. Nedenfor en stor stein på høyre side, ligger det en Olavskilde og her er det alltid åpent og rennende vann. Kilden ligger i foten av en skråning som er kledd med løvtrær og kratt, ellers er det dyrket jord rundt på alle kanter. Dette oppkommet hørte til de hellige kilder som man søkte til i middelalderen for å bli helbredet for forskjellige sykdommer. Vannet ble brukt til å drikke og vaske seg i. Denne kilden er viet til Olav den Hellige. Etter en stund går det oppover til du når Riksvei 213. Nå er du inne på den siste strekningen, og går på gang- og sykkelvei til du etter seks kilometer ankommer Lillehammer.

Anbefalt turperiode:

Mai til september/oktober

Ankomst til Hamar:

Avreise fra Lillehammer:

Dette kan du oppleve på denne turen

Andre turer i nærheten

Hvor mange dager vil du gå?
Velg led

[[ notice ]]

Vi fant ingen turforslag etter dine ønsker.
Prøv å filtrere på noe annet.